Soovitused eripedagoogilt koduseks toimetamiseks
Head lapsevanemad!
Jagan teile mõningaid soovitusi, millele võite kodus lastega tegutsemisel tähelepanu pöörata.
Allpoolt leiate tegevusi erinevate tunnetusprotsesside arendamiseks. Samuti leiate sealt üldiseid soovitusi, mida õpetamisel silmas pidada.
Soovitused:
- Erinevate meelte (tajude) stimuleerimine:
- kuulmismeel-> kevadlindude häälte kuulamine (looduses, internetikeskkonnas – vt näiteks altpoolt youtube videot), erinevate helide eristamine (olme-, loodushääled jne), rütmide järelekordamine ja eristamine;
- kompimismeel-> võlukotist asjade võtmine, eseme kirjeldamine, kompimismäng „Mis on kotis?“;
- haistmismeel-> toiduainete nuusutamine silmad kinni, lõhna kirjeldamine, äraarvamismäng;
- maitsmismeel-> toiduainete maitsmine ja äratundmine (nt: puu- ja juurviljad), maitse kirjeldamine, eristamine;
- nägemismeel-> asjade võrdlemine (kuju, suurus, värv), reastamine suuruse/pikkuse/kõrguse/laiuse alusel (näiteks looduslikud asjad/mänguasjad).
- Igapäevaeluks vajalike funktsionaalsete oskuste kujundamine ja arendamine, eesmärgiks lapse iseseisev toimetulek igapäevaelus. Näiteks: riietumine (aidata nii vähe kui võimalik, pigem suunata ning julgustada last ise tegutsema).
- Lapsele jõukohased, mängulised ja arendavad tegevused (reguleerida raskusastet)- Alustada tegevustest, mida laps oskab ning liikuda raskemate harjutuste juurde või raskendada konkreetset harjutust.
- Näitlikustamine (ette näitamine, realistlikke vahendite kasutamine) Näiteks: esemete kategoriseerimine (isa tööriistad, ema köögitarvikud), kirjeldada eseme funktsiooni (nt lusikas- supi söömine, saag- puude lõikamine).
Lisaks: https://www.tinytap.it/activities/gspt/play/sobivad-paarid
- Peenmotoorika arendamine (lugemis- ja kirjutamisoskuse baasiks)- pintsettidega pisikeste asjade kaussi tõstmine, kingapaela otsa pärlite lükkimine, voolimine plastiliiniga, saviga (pallid, ussid).
Sõrme- ja käemänge vaata näiteks siit: https://kerlikuuse.wordpress.com/2012/02/22/kae-ja-napumangud/ - Mälu (töömälu) ja tähelepanu– mänguasjade meelde jätmine, puuduva(te) eseme(te) nimetamine- alustades 3-st mänguasjast ning seda arvu vaikselt suurendades, mänguasjade järjekorra meelde jätmine (karu, jänes, nukk…), doominomäng
Lisaks: https://www.tinytap.it/activities/gsre/play/mis-muutis-oma-asukohta
https://www.tinytap.it/activities/g1m5b/play/kujundid - Mõtlemine: erinevad kategooriad, mis ei sobi hulka: https://www.tinytap.it/activities/gspm/play/mis-ei-sobi-teiste-hulka, kategoriseerimine Näiteks „sõidukid“: lennuk, helikopter (õhus), laev, purjekas (vees), sõiduauto, veoauto (sõiduteel).
- Keelelist arengut toetavad mängulised materjalid: http://www.frepy.eu/part_ee.html
- Tegevused, mida teha väikelapsega: https://nupsu.ee/40-lahedat-tegevust-mida-teha-koos-vaikelapsega/
- Anda lapsele tegevuse sooritamiseks rohkem aega;
- Last juhendades kasutada lihtsaid sõnu, lühikesi lauseid;
- Selgitada tegevust, vajadusel mitu korda;
- Juhendada tegevuse täitmise käigus;
- Kui kohe ei õnnestu tegevuse sooritamine, julgustada ja motiveerida last jätkama, andes positiivset kirjeldavat tagasisidet.
Vaata vajadusel ka infolehte, kust leida oma lapsele abi:
Jõudu ja jaksu ning rõõmsat meelt
Eripedagoog Liis Pindis
Küsimuste ning murede korral vastan meeleldi: liis.pindis@gmail.com