Logopeeditund

Lugupeetud vanemad!

Hetkeolukorras on väga raske hakata koduses keskkonnas teatuid häälikuid seadma, sest tihtilugu läheb töö toetamiseks vaja ka sonde jms. Samas on olukorrad erinevad ja ära ei tohiks unustada kohust märgata lapse valesti hääldatud häälikuid, sõnu ja lauseid ning lapsevanem peab oma lapse hääldust ja kõnet parandama. Näidake oma huulte ja keele pealt, kuidas ühe või teise hääliku hääldamiseks õiged moodustuskohad tekivad (kasutage peegleid), sõnade ja grammatikavigade puhul tehke korrektuure. Paluge lapsel kuulata ja õigesti järele korrata! Leian, et jätkuvalt on kõige õigem lahendus logopeedilisi lapsi toetada koduses keskkonnas:

  • artikulatsiooniaparaadi harjutustega

Innove on koostanud videoõpetuse, koduseks harjutamiseks, kuidas eesti keele häälikuid hääldada – vaata siia!

Samuti on teie jaoks on loodud imeliselt vahva ja kasulik videosari, võtke sealt harjutusi ja tehke neid igapäevaselt. Soovitan luua tegevuspäeviku, kuhu saate sissekandeid teha sellest, kuidas lapsel läks ja mis oli kerge/raske. Harjutuste toel proovige häälikuid hääldada isoleeritult ( L, S, T, R, N, K

  • keskenduda rohkem kõnearendusele.
    • Kuulake oma lapse kõnet, vaata kuidas lapse suu rääkides liigub. Tee ise oma kõnes pause ja PARANDA kindlasti lapse kõnet. Reageeri kõigele, mida su laps räägib või teeb. Kasuta oma kõnes lühikesi ja konkreetseid lauseid. Aita lapsel oma tegevustele või märguannetele sõnaline soov luua: “Sa soovid, et ma sulle mänguauto annaksin!”, “Sa soovid, et ma sulle kiigel suuremat hoogu teeksin!”
    • Osuta, näita ette ja žestikuleeri, need aitavad kõik su lapsel paremini kõnet ja maailma mõista.
    • Uurige raamatuid, arutlege kuuldud juttude ja nähtud piltide üle. Vältige “Kas?” küsimusi. Lapse passiivne sõnavarapagas kasvab igatahes, kuigi ta seda võibolla veel nii hästi verbaliseerida ei oska.
  • Kaasake laps oma igapäevastesse kodustesse tegemistesse ja kommenteerige tema kuuldes kõike, mida teete või tegema hakkate!
  • Häälige lastega sõnu: mis on esimene häälik, mis viimane, milline häälik kostub pikemalt!
    Võimalusel soovitan kasutada selle raamatu abi: K. Mäses, M. Varandi “Häälikust jutuni”.

Julgustan jätkuvalt looma endale kasutajakontot koneravi.ee keskkonda (proovikonto 14 päeva ja tasuta).

Kakskeelsete laste vanematele jagaksin samamoodi väärt infolehte ja annan soovituse kõnet arendada oma emakeeles (muinasjutud, vestlused, kuuldud lugude analüüsimine, arutelud, joonistage pilte kuuldud/nähtud teemadest) – siin (kliki).

Jagan Teile siinkohal üht eriti vahvat õppemängude combolehte siin (kliki).

Jagaksin Teiega kolme väga sügavat mõtet:

  • Ema mõistab ka seda, mida laps ei oska välja öelda.
  • Edukad vanemad pole mitte need, kes on katsumusi suutnud vältida, vaid need, kes pole ka vaatamata katsumustele alla andnud.
  • Lapsed ei ole mitte need, kes segavad sind tähtsa töö tegemisel vaid nemad ongi see tähtis töö.

Jõudu ja jaksu ning olge terved,
Logopeed Liis
Küsimuste ja murede korral kirjutage julgelt: liis86@hot.ee